Cat / Esp / Eng
Esteu aquí: Inici Magazine Entrevista amb el director i animador japonès Masaaki Yuasa

Entrevista amb el director i animador japonès Masaaki Yuasa

El passat mes de juny de 2013, durant els últims dies del festival d’Annecy, vàrem conèixer un dels directors i animadors més originals i que més admirem de l’esfera japonesa contemporània: Masaaki Yuasa.

El passat mes de juny de 2013, durant els últims dies del festival d’Annecy, vàrem conèixer un dels directors i animadors més originals i que més admirem de l’esfera japonesa contemporània: Masaaki Yuasa. Defensem amb fermesa la seva obra, que necessita i mereix ser compartida i admirada més enllà de les fronteres nipones. Els perquès? Per la seva llibertat, plasticitat i expressivitat... qualitats unides a una obra farcida d’històries realment úniques, amanides amb  un toc de narrativa experimental.

Yuasa-san competia a la secció oficial d’Annecy amb el seu nou curtmetratge, finançat via crowdfunding: Kick-Heart, una història extravagant d’amor que barreja lluita lliure i sadomasoquisme. Vàrem conversar amb Yuasa-san en persona i amb el seu equip: Eunyoung Choi, animadora i assistent de direcció de Yuasa –i ens va ajudar com a traductora anglo-japonesa– i Justin Leach, productor del curtmetratge –qui ens va donar molts detalls sobre la seva experiència en el crowdfunding. Durant la conversa, es va debatre la naturalesa singular  d’aquesta nova peça animada i vàrem repassar breument alguns moments estel·lars de la seva filmografia, incloent el seu primer llargmetratge –Mindgame– i la seva col·lecció de sèries televisives de culte: Kemonozume, Kaiba i The Tatami Galaxy.

Yuasa

Espereu, perquè s’estan tapant tots els ulls? Bé, per protegir les seves identitats, com el protagonista anònim del seu curt... que després es transforma en Maskman M, el lluitador sàdic!

Animac Magazine: En primer lloc, moltes gràcies pel vostre temps. I moltes felicitats per Kick-Heart, el vostre nou curtmetratge: ha tingut molt bona rebuda per part del públic –estaven realment emocionats! – aquí al festival d’Annecy. És un dels projectes d’en Yuasa-san més personals i amb més llibertat artística. Com va començar tot? Quin és l’origen de la història?

Masaaki Yuasa: Durant un viatge per França, vaig trobar un còmic amb un home que duia una màscara, un lluitador que semblava un torturador sexual. I vaig pensar: “I si ell fos el torturat i sentís plaer... sexualment, com una fantasia sexual?” I així va començar tot.

Animac Magazine: Però després es va convertir en una història d’amor.

Masaaki Yuasa: M’agraden les històries d’amor. (Tothom riu)

Animac Magazine: Sí, és un dels teus emblemes: històries d’amor realment intenses.

Masaaki Yuasa: I aquesta és sobre S&M, una sàdica i un masoquista, que jo crec que formen una parella perfecta!

Official Kick-heart Trailer from Kick-heart on Vimeo.

Animac Magazine: Deixeu-me fer la pregunta inevitable: la vostra experiència amb Kickstarter. Ja heu explicat a la vostra pàgina de Kickstarter que és un mecanisme molt efectiu per aconseguir llibertat artística. Crec que realment  us ha funcionat, l’heu aconseguida.

Eunyoung Choi: Al principi de tot, no ens esperàvem tant. De fet, no coneixíem massa el món de Kickstarter: va ser en Justin qui ho va proposar.

Justin Leach: Sí, bàsicament, vaig presentar l’idea a Mitsuhisa Ishikawa, el co-fundador i CEO de Production I.G – Jo mateix he donat suport a molts projectes occidentals de Kickstarter i vaig pensar que seria un bon moviment per l’anime i pels creadors japonesos la idea de llençar projectes d’aquesta manera. L’objectiu principal és el de crear quelcom nou i diferent, i el crowdfunding seria una molt bona manera de produir aquest quelcom original i únic, sense les restriccions del finançament clàssic. Crec que puc afirmar que en Yuasa-san és un autor realment original i únic en comparació amb altres perfils animats de Japó, i crec que és per aquest motiu que la gent segueix i admira la seva obra.

Animac Magazine: Amb el crowdfunding, els mecenes poden seguir, en tot moment, com va el procés creatiu.

Justin Leach: Sí, mantenim als fans al dia i també ens agrada escoltar les seves impressions: pot canviar coses. Per exemple, al principi només oferíem recompenses digitals però la gent ens deia: “Ei, vull una samarreta!” o “Jo vull un DVD!” Així doncs, vàrem haver de treballar amb Production I.G per potenciar les recompenses.

Animac Magazine: Va afectar la resposta dels usuaris al curtmetratge per se?

Eunyoung Choi: No crec que hagi tingut impacte en la història en l’apartat artístic, però sí que ha afectat profundament en la nostra motivació, crec jo, i és realment important.

Masaaki Yuasa: Jo vaig sentir-me molt pressionat! (Tothom riu)

Animac Magazine: I els objectius extra de Kickstarter, com van afectar a la producció? Per exemple,  es van recaptar prou diners com per doblar el curt en diferents idiomes, i hi havia marcats altres objectius possibles, com produir un videoclip musical o fins i tot convertir el curtmetratge en un llargmetratge.

Justin Leach: Gràcies als diners extra recaptats, es van afegir dos minuts més d’animació a la durada total. Així que sí, els fans van donar formar al producte final, en certa manera.

Animac Magazine: I aquests minuts extra van alterar el vostre calendari de treball, potser?

Masaaki Yuasa: No va canviar massa, el calendari, però sí que va significar força més feina per nosaltres.

Eunyoung Choi: Es va mantenir el mateix calendari de producció, i a més Kickstarter et dona un deadline, una data límit d’entrega. Al mateix temps, havíem de treballar en la promoció del projecte. Va ser una etapa tensa i difícil.

Animac Magazine: Però molt gratificant.

Justin Leach: Sí, sens dubte.

Eunyoung Choi: I tant!

Masaaki Yuasa: Tal i com ha dit l’Eunyoung, al principi no coneixia Kickstarter, però durant el procés vaig aprendre a gestionar-lo com a eina.

Animac Magazine: Tenint en compte que vàreu aconseguir finançament complert pel vostre curtmetratge, esteu pensant en recolzar-vos en Kickstarter per a projectes futurs?

Justin Leach: Sí! M’encantaria.

Masaaki Yuasa: El crowdfunding ha resultat ser una experiència molt positiva. Si, en un futur, hi ha la possibilitat o l’oportunitat de produir nous projectes... Però no només via Kickstarter. Estic obert a tot.

Eunyoung Choi: El que ell vulgui fer!

Justin Leach: Realment, tot depèn del projecte i de si realment ENCAIXA amb el projecte, si té sentit finançar-ho via Kickstarter. Normalment, els projectes més adequats per a crowdfunding són aquells més experimentals i creatius. Si es dóna un projecte així podríem repetir amb el crowdfunding.

Animac Magazine: Anem a parlar de la filmografia d’en Yuasa-san, us sembla bé? Hem detectat que l’apartat artístic de Kick-Heart és semblant a l’emprat a Mindgame, el teu primer llargmetratge. Però Mindgame combinava també molts altres estils i tècniques d’animació: sembla que la pròpia pel·lícula és una carta oberta a l’experimentació. Era intencionalment o conscientment improvisat? Com et senties durant el procés creatiu?

 

Masaaki Yuasa: És interessant, perquè simplement volia expressar el punt de vista i les emocions d’en Nishi, el protagonista. Per exemple, quan ell se sent realment feliç, l’estil pren calidesa, amb colors brillants. O per exemple, els fons: quan el personatge principal no està mirant cap al fons, tot es torna borrós. I després, quan es fixa en alguna element, al fotograma s’hi incorporen molts detalls. Volia expressar com se sentia el personatge en aquella situació concreta.

Justin Leach: I aquestes sensacions es relacionen amb l’animació, veritat?

Masaaki Yuasa: És el concepte, Mindgame és control mental. És per aquest motiu que vaig introduir-hi molts girs expressius: “Ell se sentia així i aixà.” Però Kick-Heart tracta un altre tema, un concepte més simple, i per això és més consistent. Tenen diferents conceptes.

Animac Magazine: Mindgame aborda diferents temes que han aparegut contínuament als treus projectes posteriors. Per exemple, la transformació del cos, o els camins no escollits... Fixem-nos en aquest últim. Durant la pel·lícula, al personatge principal se li presenten molt camins vitals possibles. Hi ha alguna relació entre aquesta idea i les tècniques experimentals que apareixen al film?

Eunyoung Choi: Ens podries donar més detalls...?

[Nota de l’entrevistador. “En aquest punt, me n’adono: què difícil –i naïf– és expressar la teva teoria personal... al seu propi autor. La pregunta següent conté SPOILERS de Mindgame, així que salteu-vos-la si no heu vist la pel·lícula. Si l’heu vista, submergim-nos en aquell món anomenat Interpretació Personal. Disculpeu-me. Perquè no hem retallat això? Perquè ens serveix per debatre una idea molt interessant: l’acte de sentir.”]

Animac Magazine: Oh i tant... És a dir, en Robin Nishi –el personatge principal– mor al principi de la pel·lícula, després torna a la vida i, al clímax del film, sembla que pot escollir entre moltes camins possibles, moltes vides possibles. Em preguntava si aquest... concepte encaixaria dins l’ampli ventall d’estils que es mostren a la pel·lícula. A The Tatami Galaxy hi apareix aquest tema també, en forma d’universos paral·lels.

Eunyoung Choig: Oh, ara ho entenc.  És un bon punt!

Justin Leach: Bastant profund.

Eunyoung Choi: Sí, no hi havia pensat.

Masaaki Yuasa: No volia comunicar això que em dius exactament. No vull forçar al públic a sentir exactament el que jo vull sentir. Vull donar llibertat a l’espectador. Hi haurà qui se senti d’aquesta manera i d’altres... se sentiran d’una altra manera. Vull mantenir aquest espai entre el que jo vull expressar i el que ells vulguin sentir.

Justin Leach: Jo crec que ell no volia ser tan específic i donar al públic l’oportunitat d’interpretar el film i prendre les seves pròpies decisions.

Eunyoung Choi: Exactament!

Animac Magazine: Bé, he compartit la meva teoria ara mateix amb vosaltres... però sóc conscient que no és l’única: hi ha moltes altres teories i interpretacions.

Justin Leach: I és el torn de l’audiència per descobrir el significat.

Masaaki Yuasa: No vaig concebre la teva teoria d’aquesta manera tan precisa però estic obert a totes les sensacions del públic.

Animac Magazine: En veure la teva obra, sempre se t’ha etiquetat com un animador expressionista. Et consideres expressionista? Sempre hi ha problemes amb les etiquetes, que els crítics i estudiosos apliquen a les pel·lícules o als seus autors. Dic “expressionista” en el sentit que tendeixes a fer servir un estil mutant no-realista, amb molt color i moviment. Expresses sensacions en comptes de representar la realitat.

Masaaki Yuasa: Bé, jo vull expressar!

Animac Magazine: Tinc curiositat perquè, a Mindgame o a Tatami Galaxy, algunes escenes són molt realistes: fas servir tècniques fotorealistes, o imatges basades en localitzacions reals molt específiques, com Kyoto, amb molts detalls. T’interessa el realisme, el món real?

Masaaki Yuasa: Les sensacions, les sensacions i sentiments humans... Vull que siguin realistes. Però el subtext –els fons, l’aspecte dels personatges– no tenen perquè ser realistes.

Animac Magazine: Deixa’m afegir un altre exemple: Shin Chan. Bé, és divertit això, perquè Shin Chan es va convertir en tot un fenomen al nostre país, a Catalunya, farà ja uns anys.

Eunyoung Choi: Ens ho han explicat!

Justin Leach: No ho sabia pas, jo!

Animac Magazine: La gent –i els pares– es van tornar bojos.

Masaaki Yuasa: En tenia constància, sí!

Animac Magazine: Shin Chan va ensenyar a l’espectador com era Japó... fent servir la comèdia. Molts nens del nostre país podrien descriure l’estil de vida japonès i la seva cultura, en profunditat. Per exemple, com són les cases, com s’hi viu, en comparació amb les cultures occidental.s

Eunyoung Choi: Sentien curiositat.

Masaaki Yuasa: És interessant, perquè Shin Chan era el retrat típic d’una família japonesa normal i corrent, amb el seu estil de vida. I la gent ho veu i pot captar l’humor: és apassionant. Estem molt allunyats els uns dels altres però pots copar el sentit de l’humor. Siguis on siguis, no som tan diferents.

Animac Magazine: Deixa’m preguntar-te sobre l’era a l’estudi Madhouse. Allà hi van néixer tres grans series: Kemonozume, Kaiba i The Tatami Galaxy. Les tres són realment úniques: l’argument, l’apartat artístic... És realment estrany que un estudi et pugui donar tanta llibertat creativa.

Eunyoung Choi: Ens ENCANTA parlar d’això. (Tothom riu)

Masaaki Yuasa: Madhouse ha canviat ara. Abans, durant molt de temps, el cap era en Maruyama-san i ell és molt respectuós amb els creadors i els directors. Solia donar molta llibertat artística: “Què et ve de gust fer?” Ell realment va donar una empenta als límits dels canals televisius, i aquest era el seu poder, ell era la persona clau perquè totes aquestes series veiessin la llum.

 

Animac Magazine: I tant Mindgame com The Tatami Galayx van guanyar premis realment prestigiosos al Japó, com els guardons del Media Arts Festival. Però llavors, sabent que la direcció de Madhouse ha canviat, estàs planejant mudar-te a d’altres estudis o cadenes? Seguiràs amb Production I.G?

[Tots semblen sorpresos, o potser xocats, no ho sé. Riures nerviosos]

Eunyoung Choi: Aquest ho vol saber tot!

Masaaki Yuasa: Si hi ha un projecte interessant, estic obert a qualsevol destinació, estudi o companyia. Amb Kickstarter, he aconseguit fer quelcom per mi mateix sense dependre de tercers, i encara ho tinc en compte.

Animac Magazine: No em malinterpreteu, no ens interessa destapar els draps bruts. Simplement em preguntava quin estudi o quina cadena podria ajudar a en Yuasa-san a seguir produint sèries de televisió i pel·lícules de caire artístic, sense restriccions. Som molt fans de la vostra feina!

Masaaki Yuasa: Gràcies pel vostre suport!

Justin Leach: Un dels objectius del crowdfunding era el de donar-li a en Yuasa-san més llibertat per fer el que vulgui. Volem ser innovadors, volem assumir riscos, i de vegades alguns estudis no volen ni intentar-ho. L’animació és cara. Si aconseguim construir una base de fans prou gran com per poder recolzar els seus projectes, podríem fer més peces originals... amb l’ajuda del vostre suport.

Animac Magazine: Som els que necessitem romandre units, els fans.

Justin Leach: I potser si aconseguim prou fans, ens donareu l’impuls per treballar amb estudis més grans. Si tens una base de fans, ets valuós en termes mercantils. Sou vosaltres els que esteu ajudant a decidir el nostre destí.

Animac Magazine: I durant aquest últim any s’ha demostrat que els fan poden ser realment fidels, amb prou poder.

Justin Leach: Si tu ho vols, ho pots fer realitat!

Animac Magazine: I podem contactar els creadors d’una manera més directa, fent servir les xarxes socials.

Justin Leach: Crec que és molt cool, això. Un aspecte genial del model de crowdfunding és que... no puc parlar molt de Japó, però a la indústria de Hollywood, hi ha moltíssima gent enmig dels fans i l’artista. Tants filtres, tantes capes... Desfem-nos de tot aquest gruix d’enmig i quedem-nos amb els fans i els artistes. Jo crec que és possible.

Animac Magazine: Moltes gràcies pel vostre temps. Arigatou gozaimashita!


Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
Vimeo
La Paeria - Ajuntament de Lleida

Subscriu-te a la NEWSLETTER ANIMAC!

Contacta

animac@animac.cat
Tel/Fax: +34 973 700 325